Stjärnskottet Pappry nära konkurs
Trots en rekordvärdering och framgångsrik expansion, så har wc-tech bolaget Pappry inte lyckats få snurr på sin verksamhet. I en ny bolagsrapport ser läget ännu dystrare ut än förväntat.
Konceptet är enkelt – toapapper hem till dörren när du behöver det, antingen via prenumeration eller on-demand. Priset på en rulle varierar mellan 10 och 20 kronor beroende på papperskvalité, och rullarna levereras inom tjugo minuter.
"Vi ser att det finns en kritisk gräns någonstans strax under 20 minuter", säger Papprys presstalesperson Camomille Katz. "Längre än så är man inte villig att vänta om krisen är framme och rullarna är slut"
För att kunna leva upp till leveranstiden har Pappry anställt cirka 10.000 "papprys", som med sina distinkta bruna ryggsäckar cirkulerar i städerna.
"Vi trodde från början att smärtgränsen skulle vara något högre, kanske en timme. Tyvärr är så inte fallet, och vi har blivit tvungna att anpassa vår affärsmodell därefter. Vi är nu i en situation där vi har fler papprys än kunder."
Huvudinvesteraren Leo af Adelhufvud ställer sig frågande till situationen.
"Jag valde att satsa allt på Pappry efter en incident då jag satt och klämde på Café Opera. Tjänsten är ju fantastisk. Vi har alla varit med om tillfällen då detta skulle komma mer än väl till pass. Att idioterna som driver det inte kan få siffrorna att gå ihop är helt oförklarligt. Det är väl bara att höja priset eller något?! I de situationer jag pratat om är man ju villig att betala en femhundring för en habil rulle."
När vi nämner kritiken för Katz så skakar hon lite på huvudet.
"Fast det är ju bara papper."